Inspiratiedag 1Amsterdam
Idee en verhalen: In drie interviews komen mensen aan het woord die de stad maken om medewerkers van de gemeente Amsterdam te triggeren naar de Inspiratiedag ‘balans in de stad’ te komen
Verschenen op/in: intranet en interne nieuwsbrief gemeente Amsterdam
Mensen maken de stad
‘Drukte in het centrum: drama of kans?’ is het thema van de Inspiratie- & actiedag van stadsdeel Centrum. In aanloop naar deze bijeenkomst komen drie mensen aan het woord die ieder vanuit hun eigen expertise aan de stad werken. Zij geven hun visie op de nieuwe werkwijze van 1Amsterdam (gebiedsgericht werken) en dagen jou graag uit om mee te denken. Aanmelden? Dat kan via het aanmeldingsformulier of stuur een mail naar s.van.dijck@amsterdam.nl
‘Maak keuzes, denk out of the box’
Jaarlijks overspoelen miljoenen bezoekers het centrum. En het wordt alleen maar drukker, stelt directeur Frans van der Avert van Amsterdam Marketing, één van de sprekers tijdens de Inspiratie- & actiedag. Hij pleit voor duidelijke keuzes om de balans in het centrum te bewaken. ‘Denk out of the box.’
Tekst: Lisette Vos
De binnenstad is van iedereen: van bewoners, bedrijven en bezoekers. Ze vechten om elke vierkante centimeter. De toenemende drukte in het centrum vraagt om een integrale aanpak die het stadsdeel overstijgt, stelt directeur Frans van der Avert van Amsterdam Marketing.
‘We zijn in de stad gewend om alles een beetje te doen, maar dat is niet genoeg. Om de balans in de stad te bewaken, zijn duidelijke keuzes nodig. Het college neemt nu de regie, en dat is goed. De druk op de openbare ruimte houdt niet op bij de Wallen. Een paar honderd meter verder, in de grachtengordel speelt het ook.’
Vuilnis ophalen in de nacht
Frans van der Avert is uitgenodigd om tijdens de Inspiratie- & actiedag een prikkelend betoog te houden. Daarvoor heeft hij niet veel aansporing nodig. ‘We moeten er samen één project van maken om de binnenstad toegankelijk en leefbaar te maken. Waarom halen we het vuilnis niet in de nacht op? En staan we laden en lossen niet alleen in de nacht toe? Moeten we niet een limiet stellen aan het aantal huurfietsen? En wat te denken van de visuele vervuiling? Al die borden. Bij een brug die geverfd wordt, staan er veertien. Veertien!’
Van der Avert realiseert zich dat hij als buitenstaander makkelijk praten heeft. Aan elke oplossing die hij aandraagt, zitten ongetwijfeld juridische haken en ogen. Toch heeft hij voor de deelnemers van de Inspiratie- & actiedag een duidelijke boodschap. ‘Denk out of the box. Denk niet te snel dat iets niet kan. We moeten keuzes maken die voor de lange termijn effectief zijn. En niet meer van incident naar incident hollen.’
Over eigen schaduw springen
Hoewel de directeur van Amsterdam Marketing nadrukkelijk stelt dat de gemeente voor de hele stad meer de regierol moet pakken, ziet hij ook kansen voor een gebiedsgerichte aanpak. ‘Natuurlijk is het belangrijk om per buurt of straat te bekijken wat er speelt. Niet elke straat is hetzelfde. Samen met bewoners en ondernemers de stad beter maken, dat is de uitdaging. Ik vind wel dat alle betrokkenen over hun eigen schaduw moeten springen en niet alleen vanuit hun eigen straatje moeten denken. Ik maak dat spijtig genoeg wel eens anders mee.’
Eén ding staat volgens Van der Avert vast: het zal alleen meer drukker worden in de binnenstad. Spreiding van bezoekers door promotie van activiteiten buiten het centrum helpt, maar is niet dé oplossing. ‘Het wordt drukker, overal. Bovendien kan je bezoekers van de stad niet verbieden om naar de binnenstad te komen. Zij willen ook naar de musea, de grachtengordel of de Wallen. En terecht.’