Zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen


In drie stappen naar een zakelijke blog

De wereld blogt zich suf. Wat moeten wij met al die weetjes en meningen? Wat voegt een blog nog toe? Goede vraag! Meer dan u denkt, als u over uw eigen expertise of die van uw organisatie of bedrijf schrijft, gericht op uw (toekomstige) klanten. Met waardevolle informatie waar zij écht wat aan hebben.

In dit artikel beschrijf ik drie stappen naar een zakelijke blog die u uiteindelijk winst oplevert.

Stap 1: Uw verhaal is een goed verhaal

Natuurlijk wilt u zich als organisatie of bedrijf onderscheiden en het verhaal vertellen dat nog niet eerder verteld is. Dat is een mooi streven, maar leg de lat niet te hoog. Ga uit van uw eigen kennis en expertise die van waarde is voor uw specifieke klanten. Waardevolle informatie die uw klanten een opening biedt naar de oplossing van hun probleem.

Als het goed is leest u dit artikel, omdat u van iedereen hoort dat bloggen meer klanten oplevert, maar u niet weet hoe u het moet aanpakken. Zo kunt ook binnen uw eigen expertise een lijst maken met onderwerpen waarmee u uw (toekomstige) klanten kan helpen. Laat u inspireren door andere blogs van experts uit uw vakgebied. U kunt bijvoorbeeld via www.google.nl op uw eigen onderwerp zoeken.

Zoek naar variatie in uw blog door verschillende artikelen te schrijven. Maak het u zelf niet te moeilijk door af en toe te kiezen voor een vast stramien. Bijvoorbeeld: Tien stappen om … te bereiken (en op de … vult het resultaat in) of Twintig tips om…. (en u vult op… het onderwerp in) U hoeft niet meer na te denken over de structuur en dat scheelt veel tijd tijdens het schrijven.

Om te laten zien dat u een expert bent op uw vakgebied kunt u bijvoorbeeld een recensie schrijven over een recent boek uit de vakliteratuur of een verslag maken over een relevante workshop. Of beschrijf een casestudy, waarin u aantoont hoe u het probleem van uw klant heeft opgelost.

Tip: neem de tijd om minstens 12 onderwerpen te bedenken.

 

Stap 2: Zo krijgt u meer lezers

Om uw (toekomstige) klanten naar uw blog te leiden, kunt u verschillende stappen zetten. Heeft u een actuele database van uw klanten, dan kan u hen laten weten dat u een blog start. Stuur op een vast tijdstip een mailing met uw nieuwe bijdrage(n). Bied de lezer wel altijd de mogelijkheid om zich uit te schrijven. U kunt uiteraard sociale media (van Twitter tot Facebook) inzetten om het bereik van uw blog te vergroten.

Naast de inzet van de eigen database, mailing en sociale media is er een andere effectieve manier om meer lezers te bereiken. U surft naar blogs of fora die over uw vakgebied gaan (bijvoorbeeld op Linkedin) en plaatst uw reactie onder het artikel waarop u wilt reageren. U voegt bijvoorbeeld tips toe of geeft deskundig commentaar, en plaatst een link naar uw eigen blog voor meer informatie.

Een andere optie is om een collega uit uw vakgebied uit te nodigen om een gastblog te schrijven, zo geeft u elkaar over en weer een podium. En daag lezers vooral uit om op uw nieuwe bijdrage op uw eigen blog te reageren, een interactief platform leeft en trekt nieuwe bezoekers aan.

Tip: schroom niet om een reactie op andere blogs te plaatsen, u wilt tenslotte ook dat anderen op uw blog reageren.

 

Stap 3: Op naar meer (betalende) klanten

U heeft een goed verhaal, u heeft steeds meer lezers. Wat is uw winst? Laten we eerlijk zijn: de uitzondering bevestigt de regel, maar uw blog levert volgende week waarschijnlijk niet direct klinkende euro’s op. Bloggen kost tijd, toewijding en geduld.

Maar als u met een vaste regelmaat op een vaste dag en tijdstip, uw (toekomstige) klanten weet te bereiken met informatie waar zij echt wat aan hebben, dan bouwt u aan een langdurige relatie met uw klant. En die levert op termijn meer op.

U blijft bij uw klanten in beeld, tenminste als u hen niet bestookt met nutteloze informatie of louter en alleen promopraatjes. En als u het goed aanpakt, kunt u uw lezers kort en bondig op uw dienst wijzen, als deze echter leidt tot de oplossing voor hun probleem. Grote kans dat uw klanten er alleen maar blij mee zijn.

Tip: ga naar www.wordpress.com en maak een gratis account voor uw blog aan.

 

Wat houdt u tegen om een zakelijke blog te beginnen?

Categories

+ Nog geen reacties

Uw reactie is welkom

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.